header-image

Σχολιασμός 3ης εβδομάδας Σεπτεμβρίου: ΕΡΧΕΤΑΙ ΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΗΣ ΤΩΝ ΔΙΑΔΗΛΩΣΕΩΝ

ΟΙ ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΣΤΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΗΣ ΠΑΝΔΗΜΙΑΣ –14 έως 19 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ: ΕΡΧΕΤΑΙ ΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΗΣ ΤΩΝ ΔΙΑΔΗΛΩΣΕΩΝ

Τα θέματα των εργασιακών σχέσεων και ειδικά της ανεργίας κυριαρχούν στο κοινοβούλιο. Ολοκληρώνεται η επεξεργασία του νομοσχεδίου για την Ψηφιακή Διακυβέρνηση με τους εκπροσώπους του ΣΕΒ να ζητούν ανάθεση έργων σε ιδιώτες.

Του Γεράσιμου Λιβιτσάνου

Με έντονες διαφωνίες ανάμεσα σε κυβέρνηση και αντιπολίτευση για ζητήματα που αφορούν την εργασία ξεκίνησε η 3η εβδομάδα του Σεπτεμβρίου στο κοινοβούλιο. Με ονομαστική ψηφοφορία και μόνον με τις ψήφους των κυβερνητικών βουλευτών ψηφίστηκαν τα δύο άρθρα πολυνομοσχεδίου της κυβέρνησης που αφορούν την θεσμοθέτηση απλήρωτων υπερωριών στις περιπτώσεις που κάποιος εργαζόμενος λείψει από την εργασία του λόγω Covid 19.

Παράλληλα υπήρξε έντονη αντιπαράθεση για διάταξη του υπουργείου Εργασίας, εμβόλιμη σε νομοσχέδιο του υπουργείου Αθλητισμού, σύμφωνα με την οποία θα επιδοτηθούν από το κράτος με κάλυψη μέρους του μισθού και των ασφαλιστικών εισφορών 100.000 θέσεις εργασίας. Τα κόμματα της αριστεράς ζήτησαν εγγυήσεις σχετικά με το ότι δεν θα γίνει αυτή η ρύθμιση αιτία να απολυθούν εργαζόμενοι με μεγαλύτερη προϋπηρεσία προκειμένου να προσληφθούν «φθηνότεροι» και να μειωθεί το εργατικό κόστος. Προκαλώντας έτσι την αντίδραση της κυβέρνησης που υποστήριξε ότι λαμβάνει αυτό το μέτρο για την αντιμετώπιση της ανεργίας. Πρόθεση την οποία αμφισβήτησε η αντιπολίτευση επισημαίνοντας ότι ουσιαστικά δεν αντιμετωπίζεται η ανεργία αλλά η ανάγκη των εργοδοτών και ιδίως των πιο μεγάλων επιχειρήσεων για μείωση του κόστους.

Για την ανεργία

Το φλέγον θέμα της ανεργίας όμως, εκτός από την πολιτική συζήτηση καταγράφθηκε και σε άλλες κοινοβουλευτικές λειτουργίες.

Σε οικονομικό επίπεδο είχε κεντρική θέση στην τριμηνιαία Έκθεση του Γραφείου Προϋπολογισμού της Βουλής. Πρόκειται για ένα κοινοβουλευτικό εποπτικό – συμβουλευτικό όργανο του κοινοβουλίου που αυτόνομα καταγραφεί τα βασικά δεδομένα της οικονομίας της χώρας ενώ παρακολουθεί ταυτόχρονα την εκτέλεση του τακτικού προϋπολογισμού. Στην έκθεση επισημάνθηκε το ότι τα σημερινά ποσοστά ανεργίας στην Ελλάδα που κυμαίνονται λίγο πάνω από 18% είναι στην πραγματικότητα πλασματικά. Δηλαδή ότι οφείλονται στην νομοθεσία επιδότησης των εργοδοτών με ένα ποσοστό του μισθού των εργαζομένων σε σειρά κλάδους και συνολικά στα μέτρα χρηματοδότησης που έχουν ως προϋπόθεση το να μην γίνονται απολύσεις. Όπως χαρακτηριστικά επισημάνθηκε στην έκθεση «η αναζωπύρωση των κρουσμάτων από τον Αύγουστο και η χαμηλότερη του αναμενομένου πορεία του τουρισμού αυξάνουν την αβεβαιότητα για την έκταση και την διάρκεια της κρίσης και δεν επιτρέπουν μεγάλα περιθώρια αισιοδοξίας. Επισημαίνουμε επίσης ότι η άρση των περιορισμών για τις απολύσεις ενδέχεται να προκαλέσει σημαντική αύξηση της ανεργίας στο επόμενο διάστημα». Παράλληλα στα συμπεράσματα της έκθεσης περιλαμβάνεται η εκτίμηση για μελλοντική εκτίναξη του δημόσιου χρέους που είναι ένα από τα κυριότερα προβλήματα της ελληνικής οικονομίας. Τονίζεται πως «μεσοπρόθεσμα και σε συνδυασμό με τη μείωση του ΑΕΠ, η δημοσιονομική επιδείνωση θα οδηγήσει σε μεγάλη αύξηση του λόγου δημοσίου χρέους προς ΑΕΠ». Παράλληλα το γραφείο σημειώνει ότι στην παρούσα φάση είναι αδύνατη ακόμη η εκτίμηση του μεγέθους της οικονομικής κρίσης αφού οι αναστολές πληρωμών λόγω της πανδημίας δεν επιτρέπουν να φανεί καθαρά η δημοσιονομική επίπτωση ενώ γίνεται λόγος για «πρωτοφανή ύφεση» της τάξης του 15,2%.

Εκτός όμως από τις οικονομικές επιπτώσεις της ανεργίας, το φαινόμενο αυτό έχει και κοινωνικές πλευρές. Μια από αυτές διαφάνηκε στην συνεδρίαση της κοινοβουλευτικής επιτροπής Ισότητας και Δικαιωμάτων, όπου εξέτασε το ζήτημα της ενδοοικογενειακής βίας. Φαινόμενο το οποίο καταγράφεται αυξημένο την περίοδο της πανδημίας. Καταθέτοντας τα στοιχεία που διαθέτει η Γενική Γραμματεία Οικονομικής Πολιτικής και Ισότητας των Φύλων, η εκπρόσωπός της Μαρία Συρέγγελα, σημείωσε πως «σύμφωνα με όλα αυτά τα στοιχεία που έχουμε στη διάθεσή μας ως υπηρεσία οι περισσότερες γυναίκες θύματα είναι άνεργες, ανώτερης και ανώτατης εκπαιδευτικής μόρφωσης και συνήθως, είναι αυτές που δεν καταγγέλλουν εύκολα το γεγονός της βίας γιατί εξαρτώνται οικονομικά από τους συντρόφους τους. Άρα, κατανοούμε την ανάγκη ότι θα πρέπει να επικεντρωθούμε και στην εργασιακή συμβουλευτική των γυναικών αυτών, ώστε να ενδυναμωθούν, να αποκτήσουν ανεξαρτησία και στη συνέχεια να διαχειριστούν με ρεαλισμό το πρόβλημά τους»

Ψηφιακή πολιτική και ιδιωτικοποίηση

Την εβδομάδα αυτή πάντως η νομοθετική λειτουργία δεν ολιγώρησε αφού ολοκληρώθηκε η επεξεργασία του νομοσχεδίου για την ψηφιακή διακυβέρνηση προκειμένου να ψηφιστεί την ερχόμενη εβδομάδα. Πρόκειται ουσιαστικά για ένα νομοσχέδιο το οποίο συγκεντρώνει και κωδικοποιεί σκόρπιες διατάξεις της νομοθεσίας σχετικά με την ψηφιακή  οργάνωση του κράτους. Πρόκειται για ένα νομοθέτημα που αν και επιφανειακά φαίνεται τεχνικού χαρακτήρα αποδείχθηκε ότι μπορεί να έχει σαφή ταξικά χαρακτηριστικά. Αποκαλυπτική ως προς αυτό ήταν η ακρόαση των ενδιαφερόμενων φορέων για το νομοσχέδιο στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής. Στην συνεδρίαση εκπροσωπήθηκε ο Σύνδεσμος Ελληνικών Βιομηχανιών που δεν έκρυψε την ικανοποίηση του για την επικείμενη ψήφιση του νομοσχεδίου. Η εκπρόσωπός του Μάγκυ Αθανασιάδη τόνισε την σημασία του προκειμένου να απαλειφθεί η γραφειοκρατία και να ενισχυθεί η επιχειρηματικότητα. Κάλεσε μάλιστα την κυβέρνηση να μειώσει τις υπουργικές αποφάσεις που απαιτούνται για την υλοποίηση του, ενώ τάχθηκε υπέρ της ανάθεσης σε ιδιωτικές εταιρίες σειράς έργων που σχετίζονται με την ψηφιακή διακυβέρνηση. Όπως χαρακτηριστικά σημείωσε η εκπρόσωπος του ΣΕΒ «η ανάλυση της αξίας των δεδομένων αυτών ανά θεματική περιοχή για παράδειγμα υγεία, εργασία, κοινωνική πολιτική, παιδεία, ενέργεια και τα λοιπά, ο μετασχηματισμός και η συσχέτιση των δεδομένων από διαφορετικές πηγές και η δημιουργία ενός δικτύου σύνθετων πληροφοριών προτείνεται να ανατίθεται σε ιδιωτικό φορέα μέσω outsourcing». Την ίδια έκκληση έκαναν οι εκπρόσωποι των εταιριών πληροφορικής αλλά και των εταιριών κινητής τηλεφωνίας. Οι τελευταίοι μάλιστα επισήμαναν την ανάγκη να υπάρξει επιδότηση από τα κοινοτικά κονδύλια που περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα «Φαιστός» για την πληροφορική στις περιπτώσεις που θα γίνουν επενδύσεις να αναπτυχθούν τα δίκτυα 5G.

Ψηφοφορίες

Την συγκεκριμένη εβδομάδα έγινε μία ανακοίνωση από την πλευρά της προεδρίας της Βουλής σχετικά με τον τρόπο που θα γίνονται οι ονομαστικές ψηφοφορίες στο κοινοβούλιο. Σύμφωνα με αυτή εφεξής και για λόγους που σχετίζονται με τον Covid 19 οι ονομαστικές ψηφοφορίες θα γίνονται εξ αποστάσεως με την χρήση κινητού τηλεφώνου ή tablet έτσι ώστε να μην απαιτείται η προσέλευση μεγάλου αριθμού βουλευτών στην Αίθουσα, Μια λειτουργία στα πρότυπα των ψηφοφοριών που πραγματοποιούνται στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Η διαδικασία τεχνικής αναβάθμισης που απαιτείται θα γίνει μετά από 2 περίπου εβδομάδες. Έως τότε μάλιστα δεν θα διενεργούνται ονομαστικές ψηφοφορίες.

Πάντως η διαδικασία αυτή οδήγησε στην αναβολή μιας ονομαστικής ψηφοφορίας με ιδιαίτερο πολιτικό ενδιαφέρον. Αυτής που αφορά τρείς διακρατικές συμβάσεις με την Βόρεια Μακεδονίας. Οι τρείς αυτές συμφωνίες είναι απαραίτητες για την εφαρμογή της Συμφωνίας των Πρεσπών που υπογράφθηκε τον 2019 ανάμεσα στον τότε πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα και τον πρωθυπουργό της Βόρειας Μακεδονίας Ζόραν Ζάεφ. Με δεδομένο όμως ότι την περίοδο εκείνη η Ν.Δ διαφωνούσε με την συμφωνία και ορισμένα κορυφαία στελέχη της συμμετείχαν στα εθνικιστικά συλλαλητήρια που πραγματοποιήθηκαν σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη μια ονομαστική ψηφοφορία για το θέμα αυτό θα μπορούσε να σημάνει απώλειες για την κοινοβουλευτική πλειοψηφία του κυβερνώντος κόμματος. Μάλιστα αξίζει να σημειωθεί ότι στα συλλαλητήρια της περιόδου εκείνης συμμετείχαν, μεταξύ άλλων,  κορυφαία στελέχη όπως ο πρώην πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς, ο αντιπρόεδρος της Ν.Δ και υπουργός Ανάπτυξης Άδωνις Γεωργιάδης, ο υπουργός Αγροτικής Μεταρρύθμισης Μάκης Βορίδης και ο υπουργός Μεταναστευτικής Πολιτικής, Νότης Μηταράκης.

Ο πρεσβευτής της Γερμανίας

Στα αξιοσημείωτα στοιχεία της εβδομάδας περιλαμβάνεται και η ενημέρωση που παρείχε στην Επιτροπή Ευρωπαϊκών Υποθέσεων της Βουλής ο πρεσβευτής της Γερμανίας στην Ελλάδα, ΄Έρνστ Ράϊχελ με αντικείμενο τις προτεραιότητες της γερμανικής προεδρίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Το ενδιαφέρον στις ερωτήσεις των βουλευτών μονοπώλησε η παρέμβαση που έχει κάνει η καγκελάριος της Γερμανίας, Άνγκελα Μέρκελ, ανάμεσα σε Ελλάδα και Τουρκία προκειμένου να υπάρξει διάλογος των δύο πλευρών για τα ζητήματα που αφορούν την Νοτιοανατολική Μεσόγειο. Ο πρεσβευτής της Γερμανίας επισήμανε ότι «η καγκελάριος θεωρεί ότι είναι προσωπική της υπόθεση να αποφευχθεί η στρατιωτική σύγκρουση, να υπάρξει αποκλιμάκωση και να υπάρξει ειρηνική οριοθέτηση των θαλασσίων ζωνών» επισημαίνοντας παράλληλα ότι η Γερμανία θα συνεχίσει να έχει καλή σχέση με την Τουρκία, κάτι που της δίνει την δυνατότητα να έχει διαμεσολαβητικό ρόλο. Επίσης απαντώντας σε ερωτήσεις βουλευτών σχετικά με την πώληση όπλων στην Τουρκία ο Ε. Ράϊχελ επισήμανε ότι αυτό συμβαίνει στο πλαίσιο του ΝΑΤΟ του οποίου η Τουρκία είναι μέλος, σημειώνοντας όμως ότι το μεγαλύτερο μέρος των τουρκικών εξοπλισμών προέρχεται από την Ρωσία και κυρίως τις Ηνωμένες Πολιτείες.

ΕΙΣΗΓΗΣΗ / ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ