header-image

Σχολιασμός 1ης εβδομάδας Ιουνίου: Ο COVID 19 ΑΠΟΔΕΙΚΝΥΕΤΑΙ ΠΡΟΦΑΣΗ ΓΙΑ ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΩΝ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΛΟΓΩΝ ΚΑΙ ΣΕ ΘΕΜΑΤΑ ΑΣΧΕΤΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΑΝΔΗΜΙΑ

ΟΙ ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΣΤΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΗΣ ΠΑΝΔΗΜΙΑΣ – 1 έως 7 ΙΟΥΝΙΟ: Ο COVID 19 ΑΠΟΔΕΙΚΝΥΕΤΑΙ ΠΡΟΦΑΣΗ ΓΙΑ ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΩΝ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΛΟΓΩΝ ΚΑΙ ΣΕ ΘΕΜΑΤΑ ΑΣΧΕΤΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΑΝΔΗΜΙΑ

Του Γεράσιμου Λιβιτσάνου

Ξεκινά στην Βουλή η συζήτηση του νομοσχεδίου για την Παιδεία με την αιτιολογία της ανάγκης για ετοιμότητα της εκπαίδευσης ενόψει ενός δεύτερου πανδημικού κύματος. Η κυβέρνηση αρνείται να παρέμβει στην «ελεύθερη αγορά» ακόμη και για την διανομή των κρατικών ενισχύσεων.

 

Η πρώτη εβδομάδα του Ιουλίου κατέδειξε, όχι για πρώτη φορά, ότι η πανδημία του Covid 19, αξιοποιείται ως «πολιτικός επιταχυντής» για εξελίξεις στην νομοθεσία άλλα και σε πολιτικές λογικές, ακόμη και σε ζητήματα που δεν αφορούν άμεσα τα θέματα που σχετίζονται με τον ιό.

Το νομοσχέδιο της Παιδείας

Χαρακτηριστική περίπτωση είναι το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας που την συγκεκριμένη εβδομάδα ξεκίνησε να συζητείται στην Βουλή. Πρόκειται για ένα νομοθέτημα που αποτελεί μίξη ακραίων αναχρονιστικών μέτρων αλλά και νεοφιλελεύθερων επιλογών προσαρμογής της εκπαίδευσης στους κανόνες της αγοράς.

Έτσι μεταξύ άλλων θεσμοθετεί μέτρα όπως η επαναφορά του συστήματος της αξιολόγησης της διαγωγής των μαθητών που θα καταγράφεται στο απολυτήριο, πρακτική που ακολουθούνταν σε παλιότερες δεκαετίες. Την ίδια στιγμή όμως προωθεί μέτρα έμμεσης ιδιωτικοποίησης των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων, με την ίδρυση ξενόγλωσσων τμημάτων με δίδακτρα που παρακάμπτουν την συνταγματική απαγόρευση (Άρθρο 16) για την ύπαρξη ιδιωτικών πανεπιστημίων.  Επιχείρημα της κυβέρνησης -όταν από την πλευρά της αντιπολίτευσης τέθηκε το ερώτημα του γιατί επιλέγεται η περίοδος της πανδημίας για την προώθηση τέτοιων διατάξεων – ήταν το ότι τα εκπαιδευτικά ιδρύματα οφείλουν να είναι έτοιμα. Ιδίως επειδή το Φθινόπωρο είναι πιθανό ένα νέο κύμα κρουσμάτων του Covid 19  με ότι αυτό μπορεί να σημαίνει για την λειτουργία των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων.

Με αφορμή το νομοθέτημα επανήλθε και το ζήτημα της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης με την εγκατάσταση συστημάτων καταγραφής στις σχολικές αίθουσες. Οι φορείς των εκπαιδευτικών που τοποθετήθηκαν επί του θέματος στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής ζήτησαν την απόσυρση της σχετικής διάταξης.

 

Η υπόθεση του Βασίλη Δημάκη

Την πανδημία αξιοποίησε ως δικαιολογία όμως και η Γενική Γραμματέας Αντεγκληματικής Πολιτικής της κυβέρνησης, Σοφία Νικολάου προκειμένου να αιτιολογήσει την αυταρχική συμπεριφορά της κυβέρνησης απέναντι στον απεργό πείνας Βασίλη Δημάκη. Θυμίζουμε ότι ο Β. Δημάκης ως κρατούμενος στο Σωφρονιστικό Ίδρυμα του Κορυδαλλού διεκδίκησε το δικαίωμά του στην πανεπιστημιακή εκπαίδευση. Σε αντίπραξη η διοίκηση των φυλακών διέταξε την μεταγωγή του στο Σωφρονιστικό Κατάστημα των Γρεβενών εξαναγκάζοντας τον κρατούμενο – φοιτητή σε απεργία πείνας με την οποία πέτυχε την επαναφορά του στις Φυλακές Κορυδαλλού και την περιφρούρηση του δικαιώματός του να παρακολουθεί τα πανεπιστημιακά μαθήματα. Τοποθετούμενη επί αυτών των θεμάτων στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής, που είναι αρμόδια για ζητήματα δικαιωμάτων του ανθρώπου η γ.γ Αντεγκηματικής Πολιτικής δικαιολόγησε τις κυβερνητικές πρακτικές επικαλούμενη τον Covid 19. Αρχικά δήλωσε ότι λόγω της πανδημίας τα πανεπιστημιακά μαθήματα παρακολουθούνται εξ αποστάσεως, ως εκ τούτου δεν υπήρχε πρόβλημα με την μεταγωγή του Β. Δημάκη στα Γρεβενά. Επίσης κατηγόρησε τον κρατούμενο για το ότι είχε πολιτική δράση και διεκδίκησε να υπάρξουν μέτρα προστασίας από τον Covid 19 στις φυλακές. Αυτό κατά την εκτίμηση της γ.γ Αντεγκληματικής Πολιτικής αποτέλεσε πρόβλημα. Όπως δήλωσε «ο συγκεκριμένος κρατούμενος ξεσήκωσε την φυλακή και είχε και επικοινωνία και με άλλες φυλακές με αποτέλεσμα κρατούμενοι να απέχουν από τις εργασίες τους». Πρόσθεσε ότι «δεν θα επιτρέψουμε σε κανένα κρατούμενο να επιλέγει την φυλακή του και να συνδιαχειρίζεται τις φυλακές μαζί μας. Οι φυλακές έχουν διοίκηση»

 

Ενισχύσεις

Την εβδομάδα αυτή αξιοποιήθηκε με υπουργική απόφαση η δυνατότητα που είχε δοθεί στον υπουργό Οικονομικών προκειμένου να συνάπτει απευθείας με την Ευρωπαϊκή Ένωση συμβάσεις παροχής εγγυήσεων από την πλευρά του ελληνικού δημοσίου προκειμένου να παρασχεθούν πόροι από το πρόγραμμα SURE. Με αυτό αναμένεται να χρηματοδοτηθεί σε σημαντικό βαθμό το πρόγραμμα ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ που αφορά την επιδότηση του 60% της απώλειας μισθού εργαζομένων που έχουν τεθεί σε καθεστώς εκ περιτροπής εργασίας. Ουσιαστικά δηλαδή αφορά την έμμεση επιδότηση των εργοδοτών προκειμένου να εφαρμόζουν  το συγκεκριμένο μέτρο. Με απόφαση του υπουργείου Οικονομικών δεσμεύθηκε το ποσό των 342.618.750,00 ευρώ.

Συνολικά πάντως καταγράφθηκαν στο κοινοβουλευτικό διάλογο σοβαρές δυσκολίες προκειμένου να υλοποιηθούν οι εξαγγελίες της κυβέρνησης σχετικά με την εφαρμογή των μέτρων ενίσχυσης των μικρομεσαίων επιχειρηματιών. Ιδίως όταν αυτές δεν παρέχονται απευθείας αλλά μέσω του χρηματοπιστωτικού συστήματος. Είναι χαρακτηριστική η τοποθέτηση που έκανε στην Βουλή για το θέμα αυτό ο υπουργός Ανάπτυξης Άδωνις Γεωργιάδης. Εκφράζοντας τα αδιέξοδα της κυβέρνησης δήλωσε ότι θα υπάρξει έλεγχος των ποσών που διανέμουν μέσω δανεισμού τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, εφόσον αυτά προέρχονται από τα κονδύλια που διατίθενται από την Αναπτυξιακή Τράπεζα ως εγγυήσεις. Έναν κρατικό οργανισμό δηλαδή που χρηματοδοτείται από τον κρατικού προϋπολογισμό και κοινοτικά κονδύλια.

 Σε περίπτωση – επισήμανε ο υπουργός – που τραπεζικά ιδρύματα καθυστερούν ή δεν διανέμουν τα κονδύλια τότε θα υπάρξει αναδιανομή των ποσών για τα ιδρύματα που επιδεικνύουν συνέπεια στους συγκεκριμένους δείκτες.  Παρόλα αυτά ο υπουργός Ανάπτυξης, όταν προκλήθηκε από βουλευτές της αντιπολίτευσης ώστε να κάνει παρέμβαση προκειμένου να δίνεται δανεισμός «εκτός των τραπεζικών κριτηρίων» επισήμανε ότι αυτό θα δημιουργήσει μία νέα γενιά δανείων που δεν αποπληρώνεται. Αυτή επισήμανε θα προστεθεί στην ήδη υπάρχουσα από την περίοδο των ετών δημοσιονομικής προσαρμογής. Ουσιαστικά δηλαδή ομολόγησε την άρνηση του κρατικού μηχανισμού να παρέμβει στις «λειτουργίες της αγοράς». Ακόμη και αν πρόκειται για την διάθεση χρημάτων των φορολογουμένων και όχι για ίδια κεφάλαια των τραπεζικών ιδρυμάτων.

Ανάλογα όμως προβλήματα καταγράφθηκαν και στην απάντηση που έδωσε ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου, σχετικά με την «επιστρεπτέα προκαταβολή». Το μέτρο που αποφασίστηκε για τους επαγγελματίες και συνιστά ουσιαστικά έναν δανεισμό με χαμηλό επιτόκιο από χρήματα που έχουν παρακρατηθεί στο πλαίσιο της προκαταβολής του ετήσιου φόρου. Ο υπουργός Οικονομικών υποσχέθηκε να εφαρμοστεί το μέτρο για τον μήνα Ιούνιο το ταχύτερο δυνατό. Υποστήριξε μάλιστα ότι τους προηγούμενους μήνες που εφαρμόστηκε η πλειοψηφία των κονδυλίων αποδόθηκε σε επιχειρήσεις που απασχολούν από 1 έως 5 εργαζόμενους.

Επίσης την συγκεκριμένη εβδομάδα παρατάθηκαν μέσω υπουργικών αποφάσεων σειρά μέτρων αντιμετώπισης του Covid 19 που ίσχυαν τους προηγούμενους μήνες. Αν και συνολικά η εκπεφρασμένη κυβερνητική πρόθεση συνίσταται στο να υπάρξει αναστολή των περισσότερων περιορισμών έως και την 1η Ιουλίου, που θεωρείται η συμβολική ημερομηνία επανέναρξης της τουριστικής δραστηριότητας στην Ελλάδα.

Για το θέμα της επανεκκίνησης της οικονομίας κατατέθηκε και επίκαιρη ερώτηση του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης προς τον πρωθυπουργό. Ο Αλέξης Τσίπρας έθεσε το εξής ερώτημα στον Κυριάκο Μητσοτάκη : Αν «είναι διατεθειμένος, έστω και τώρα, μετά την πρόταση της ΕΕ για το Ταμείο Ανάκαμψης, να αλλάξει πολιτική και να υιοθετήσει μέτρα στήριξης της εργασίας και των επιχειρήσεων, ή θα περιμένει την ύφεση να βάλει λουκέτο σε χιλιάδες επιχειρήσεις, την ανεργία να σκαρφαλώσει ξανά στα μεγέθη του 2014 και τότε να χρηματοδοτήσει με το πακέτο της ΕΕ μόνο όσους ισχυρούς θα έχουν αντέξει;»

ΕΙΣΗΓΗΣΗ / ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ