header-image

Σχολιασμός 4ης εβδομάδας Ιουνίου: ΤΑ ΦΙΛΕΡΓΟΔΟΤΙΚΑ ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΑ ΜΕΤΡΑ ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΣΥΓΚΡΑΤΗΣΟΥΝ ΤΗΝ ΕΠΕΡΧΟΜΕΝΗ ΚΡΙΣΗ

ΟΙ ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΣΤΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΗΣ ΠΑΝΔΗΜΙΑΣ – 22 έως 28 ΙΟΥΝΙΟY:  ΤΑ ΦΙΛΕΡΓΟΔΟΤΙΚΑ ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΑ ΜΕΤΡΑ ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΣΥΓΚΡΑΤΗΣΟΥΝ ΤΗΝ ΕΠΕΡΧΟΜΕΝΗ ΚΡΙΣΗ

Του Γεράσιμου Λιβιτσάνου

Η χρηματοδότηση των χρηματοπιστωτικών ομίλων και τα προγράμματα επιδότησης της «μισής εργασίας» δεν φαίνεται ότι μπορούν να οδηγήσουν σε ανάσχεση των δεικτών ανεργίας. Όμως η κυβέρνηση αποκαλεί «κομμουνιστικά όνειρα» την ένταξη σε τέτοια προγράμματα μεγάλων δημόσιων επιχειρήσεων, όπως η μεταλλευτική ΛΑΡΚΟ, που αν κλείσουν θα οδηγήσουν χιλιάδες στην ανεργία.

Οικονομία και διαφάνεια στα δημόσια οικονομικά. Αυτά ήταν τα δύο στοιχεία που κυριάρχησαν στο κοινοβούλιο την εβδομάδα με την οποία «έκλεισε» ο Ιούνιος. Ενώ εντυπωσιακά ήταν τα στοιχεία που είδαν το φώς της δημοσιότητας για το νομοθετικό έργο της κυβέρνησης. Το συμπέρασμα που προέκυψε ήταν ότι παρά την κρίση της πανδημίας επιταχύνθηκε και δεν επιβραδύνθηκε η ψήφιση νομοσχεδίων στην Βουλή, παρά το γεγονός ότι  ένα μεγάλο μέρος της τρέχουσας κοινοβουλευτικής συνόδου αφορά τους μήνες που ελήφθησαν ειδικά μέτρα για την αντιμετώπιση του Covid 19.

Νομοθετικά …ρεκόρ εν μέσω πανδημίας

Η αναλυτική παρουσίαση του νομοθετικού έργου της τρέχουσας συνόδου, δηλαδή από το περυσινό καλοκαίρι που συγκροτήθηκε η νέα Βουλή έως και το τέλος Ιουνίου, έγινε σε συνεδρίαση της Διάσκεψης των Προέδρων. Πρόκειται για διακομματικό όργανο με την συμμετοχή και των προέδρων των Διαρκών Κοινοβουλευτικών Επιτροπών. Την έκανε προσωπικά ο πρόεδρος της Βουλής Κώστας Τασούλας και μεταξύ άλλων ανέφερε πως «από τις 17 Ιουλίου 2019, ημερομηνία έναρξης του κοινοβουλευτικού έργου της Α’ Συνόδου της κοινοβουλευτικής περιόδου και έως τις 30 Ιουνίου 2020, θα έχουν επεξεργαστεί στις αρμόδιες Επιτροπές της Βουλής και θα έχουν ψηφιστεί από την Ολομέλεια 81 νομοσχέδια, εκ των οποίων τα 60 είναι νομοσχέδια και τα 21 Κυρώσεις Διεθνών Συμβάσεων. Από τα 81 αυτά νομοσχέδια , τα 75 εισήχθησαν προς ψήφιση με την κανονική διαδικασία, ένα με την διαδικασία του «επείγοντος» και μόλις 5 με την συνοπτική διαδικασία του «κατεπείγοντος». Με την τελευταία αυτή αναφορά στα επείγοντα νομοσχέδια ο Πρόεδρος της Βουλής θέλησε να επισημάνει ότι παρά την πανδημία του Covid 19 το κοινοβούλιο δεν ακολούθησε διαδικασίες περιορισμού των συνεδριάσεων με τον τρόπο που προβλέπει το Σύνταγμα και ο κανονισμός της Βουλής για τις περιπτώσεις επείγουσας νομοθέτησης. Όμως αυτός ο ισχυρισμός έρχεται σε αντίθεση με τις καταγγελίες της αντιπολίτευσης σχετικά με το ότι το διάστημα της πανδημίας η νομοθέτηση μόνον τυπικά δεν έγινε με επείγουσες διαδικασίες. Αντιθέτως σύμφωνα με όσα έχουν υποστηρίξει τόσο ο ΣΥΡΙΖΑ, το ΚΚΕ και το Μέρα25 τα μέτρα προστασίας από ιό αξιοποιήθηκαν έτσι ώστε νομοσχέδια να ψηφιστούν στην Βουλή χωρίς ουσιαστική συζήτηση. Είτε μέσω του περιορισμού των συνεδριάσεων, είτε μέσω του μικρού αριθμού των βουλευτών, είτε με τους περιορισμούς σε διαδικασίες όπως η ονομαστικές ψηφοφορίες. Σε κάθε περίπτωση όμως – σύμφωνα πάντα με την αντιπολίτευση- η επιλογή της συγκεκριμένης περιόδου για ένταση του κυβερνητικού νομοθετικού έργου συνιστά εκμετάλλευσή των ειδικών συνθηκών που αντικειμενικά δημιουργήθηκαν. Μάλιστα προέκυψε με σαφήνεια ότι η κυβέρνηση έχει ως στόχο να συνεχίσει με τους ίδιους ρυθμούς και κατά την διάρκεια των επόμενων μηνών και τουλάχιστον έως τον Σεπτέμβριο. Θυμίζουμε ότι έθεσε ως στόχο την ψήφιση 26 νομοσχεδίων έως και το τέλος Ιουλίου.

Οικονομία

Το νομοσχέδιο για τις μικροπιστώσεις που ήδη ξεκίνησε να συζητείται από την προηγούμενη εβδομάδα αποτέλεσε αντικείμενο συμφωνίας ανάμεσα στις κυριότερες πολιτικές δυνάμεις. Κατά την επεξεργασία του στην Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής δήλωσαν ότι θα το στηρίξουν εκτός από το κυβερνητικό κόμμα της Νέας Δημοκρατίας, ο ΣΥΡΙΖΑ και το Κίνημα Αλλαγής. Το καταψήφισαν το ΚΚΕ και το Μέρα 25. Η θετική στάση της αξιωματικής αντιπολίτευσης (ΣΥΡΙΖΑ) προέκυψε γιατί ανάλογο νομοσχέδιο είχε σχεδιαστεί να ψηφιστεί επί της δικής της διακυβέρνησης ενώ το υπουργείο Οικονομικών αποδέχθηκε αλλαγές που ζήτησε o ΣΥΡΙΖΑ να γίνουν, όπως για παράδειγμα να υπάρχει η δυνατότητα εμπλοκής στο πρόγραμμα και παρόχων που θα έχουν και άλλες εταιρικές μορφές εκτός από αυτή της Ανώνυμης Εταιρίας. Όμως το γεγονός της ευρείας συμφωνίας μετέφερε την συζήτηση από τις διατάξεις του νομοσχεδίου στους ευρύτερους σχεδιασμούς για την οικονομίας, στους οποίους εντάσσονται και οι μικροπιστώσεις. Παράλληλα την ίδια εβδομάδα οι συναρμόδιοι υπουργοί Οικονομικών και Ανάπτυξης ενημέρωσαν το κοινοβούλιο σε ειδική συνεδρίαση για τα ζητήματα της χρηματοδότησης των επιχειρήσεων.

Στην ενημερωτική ομιλία του Χρήστου Σταϊκούρα, ήταν εμφανές το άγχος της κυβέρνησης, αφού οι πολιτικές παροχής κρατικών εγγυήσεων στο χρηματοπιστωτικό σύστημα της χώρας, δεν είχαν ως αποτέλεσμα την συγκράτηση των επιπτώσεων της οικονομικής κρίσης. Κυρίως γιατί πρόκειται για πολιτικές δανεισμού και όχι κρατικών χορηγήσεων προς τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο υπουργός Οικονομικών  «προσδοκούμε να συνεισφέρει και το ελληνικό τραπεζικό σύστημα, συγχρονίζοντας τον βηματισμό του με τον ταχύ βηματισμό που έχει αναπτύξει η κυβέρνηση. Από την πλευρά τους οι επιχειρήσεις οφείλουν να αξιοποιήσουν την κρατική αρωγή με υπευθυνότητα και αποτελεσματικότητα, να αναλάβουν το δικό τους μερίδιο ευθύνης για τη διασφάλιση των θέσεων απασχόλησης και τη δημιουργία νέων». Η αναφορά στις θέσεις εργασίας ουσιαστικά αποτελεί παραδοχή και την έλλειψης αποτελεσματικότητας ως προς τους δείκτες ανεργίας. Αφού τα κυβερνητικά μέτρα αξιοποιήθηκαν από τους εργοδότες κυρίως για την μείωση του εργασιακού κόστους, την μετατροπή των εργασιακών σχέσεων σε μορφές ελαστικής απασχόλησης και χωρίς προοπτική διατήρησής τους. Πάντως ο υπουργός Ανάπτυξης Άδωνις Γεωργιάδης υπερασπίστηκε το σύστημα της εκ περιτροπής απασχόλησης λέγοντας πως «με το εργαλείο αυτό διασφαλίσαμε τις θέσεις εργασίας των εργαζομένων και έτσι 300.000 εργαζόμενοι που οι επιχειρήσεις τους μπήκαν και στηρίχθηκαν με αυτό το πρόγραμμα μπορούν να κοιμούνται ήσυχα ότι δε θα χάσουν τη δουλειά τους». Αυτό παρά το γεγονός ότι η επιδότηση της απασχόλησης εργαζομένων με μισό μισθό λήγει ως πρόγραμμα, στις 15 Οκτωβρίου και έως στιγμής απλά έχει συγκρατήσει πρόσκαιρα τον αριθμό των απολύσεων.

Αυτά την ίδια στιγμή που η κυβέρνηση θεωρεί ότι στα μέτρα επιδότησης επιχειρήσεων δεν μπορούν να ενταχθούν μεγάλες επιχειρήσεις όπου έχει συμμετοχή το δημόσιο Όπως για παράδειγμα η εταιρία παραγωγής ΣΙδηρονικελίου ΛΑΡΚΟ την οποία η κυβέρνηση έχει αποφασίσει να οδηγήσει στο κλείσιμο απολύοντας χιλιάδες εργαζόμενους ενώ θα δημιουργήσει ζημιά στην ευρύτερη περιοχή της Φθιώτιδας αφού από το ορυχείο της ΛΑΡΚΟ εξαρτάται η εργασία χιλιάδων ακόμη μικροεπαγγελματιών. Τοποθετούμενος για το θέμα ο υπουργός Ανάπτυξης, Άδωνις Γεωργιάδης ήταν ιδιαίτερα επιθετικός. Όπως είπε «δεν έχω καμιά διάθεση να δώσω χρήματα σε επιχειρήσεις ζημιογόνες για να κάνετε εσείς τα κομμουνιστικά σας όνειρα». Σημείωσε ότι οι χρηματοδοτήσεις που δίνει η κυβέρνηση θεσπίζονται ως «τα εργαλείο θα βοηθήσουν τις υγιείς επιχειρήσεις να επιβιώσουν. Επιχειρήσεις που ήταν υγιείς μέχρι τον Covid 19. Η ΛΑΡΚΟ παράγει ζημίες εδώ και πολλά χρόνια».

Διαφάνεια

Τέλος την εβδομάδα αυτή τέθηκε για μία ακόμη φορά το θέμα της δαπάνης των κονδυλίων για την διαφημιστική καμπάνια ενημέρωσης των πολιτών για τον Covid 19. Η καμπάνια δρομολογήθηκε με απευθείας ανάθεση σε ιδιωτική εταιρία, χωρίς όμως να έχει δημοσιοποιηθεί αναλυτικός κατάλογος με τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης που επιδοτήθηκαν για την προβολή διαφημιστικών και τα κριτήρια της επιλογής τους. Θέμα ενημέρωσης της αρμόδιας επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας έθεσαν κατά την διάρκεια της συνεδρίασης όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης. Η μόνη δέσμευση όμως που υπήρξε είναι πως το ζήτημα μπορεί να απασχολήσει την επιτροπή μόνον εφόσον δοθούν τα στοιχεία από τα συναρμόδια υπουργεία.

ΕΙΣΗΓΗΣΗ / ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ