header-image

Σχολιασμός 4ης εβδομάδας Αυγούστου: ΝΕΟΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΕΣ ΕΠΙΛΟΓΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΑΝΟΙΓΜΑ ΤΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ

ΟΙ ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΣΤΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΗΣ ΠΑΝΔΗΜΙΑΣ –25 έως 30 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ: ΝΕΟΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΕΣ ΕΠΙΛΟΓΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΑΝΟΙΓΜΑ ΤΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ

Του Γεράσιμου Λιβιτσάνου

Η αντιπολίτευση καταγγέλλει ένα ελλιπέστατο σχέδιο του υπουργείου Παιδείας για την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς. Το θέματα που σχετίζονται με τις ελληνοτουρκικές σχέσεις κυριαρχούν για μία ακόμη εβδομάδα.

 

Την εβδομάδα αυτή η αυξητική τάση των κρουσμάτων του Covid 19, έκανε εκ νέου αισθητή την επίδραση της πανδημίας στην λειτουργία του κοινοβουλίου. Με απόφαση του Προέδρου της Βουλής, λήφθηκαν αυστηρότερα μέτρα σε σχέση με τον Ιούνιο και τον Ιούλιο που θύμιζαν την εικόνα των πρώτων μηνών της έξαρσης του κορονοϊού στην Ελλάδα. Η παρουσία των βουλευτών στην Ολομέλεια της Βουλής περιορίστηκε και πάλι στα 60 άτομα, ενώ τους προηγούμενους μήνες είχαν επιτραπεί οι διπλάσιοι. Διαμορφώθηκαν αυστηροί όροι αποστασιοποίησης με τους βουλευτές να μπορούν να κάθονται μόνον σε έδρανα με ειδική σήμανση, ενώ επανήλθε εκ νέου το μέτρο των τοποθετήσεων στις κοινοβουλευτικές διαδικασίες μέσω συστήματος τηλεδιάσκεψης. Αυτονόητη θεωρήθηκε η χρήση της μάσκας σε όλους ανεξαίρετα τους χώρους του κοινοβουλίου ενώ ξεκίνησαν και test ανίχνευσης Covid 19 με στόχο να καλυφθεί το σύνολο των βουλευτών και του προσωπικού της Βουλής.

Στο «φόντο» των νέων αυστηρών μέτρων όμως που λήφθηκαν στο κοινοβούλιο, δημιουργούνταν μία εντυπωσιακή αντίθεση με το σχέδιο για την λειτουργία των τριών βαθμίδων της εκπαίδευσης για επόμενη χρονιά. Μια περίοδο δηλαδή που η επιστημονική κοινότητα εκτιμά ότι εξαιτίας των φθινοπωρινών και των χειμωνιάτικων συνθηκών είναι εξαιρετικά πιθανόν να υπάρξει ένα δεύτερο κύμα πανδημίας. Αυτό ήταν και το πρώτο ζήτημα με το οποίο ασχολήθηκε η Βουλή, στην κοινή συνεδρίαση των επιτροπών Μορφωτικών και Κοινωνικών Υποθέσεων με αντικείμενο την ενημέρωση από την υπουργό Παιδείας Νίκη Κεραμέως και τον υπουργό Υγείας Βασίλη Κικίλια, για τα ζητήματα που αφορούν την δημόσια υγεία αλλά κυρίως την προετοιμασία για το άνοιγμα των εκπαιδευτικών μονάδων.

Η υπουργός Παιδείας ουσιαστικά κλήθηκε να απαντήσεις στις έντονες επικρίσεις της αντιπολίτευσης σχετικά με το γιατί οι θερινοί μήνες δεν αποτέλεσαν περίοδο προετοιμασίας, ώστε να υπάρξει ενίσχυση τόσο στο ανθρώπινο δυναμικό όσο και σε υποδομές προκειμένου να αντιμετωπιστεί καλύτερα η πανδημία και κυρίως η περεταίρω διασπορά της στην κοινότητα. Όπως προέκυψε από τις απαντήσεις που έδωσε η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, το βάρος δίνεται στην εκπαίδευση για την πανδημία των μαθητών και η θωράκιση του εκπαιδευτικού συστήματος στηρίζεται κυρίως στην χρήση μάσκας. Έγινε σαφές ότι δεν επιλέχθηκαν επιπλέον μέτρα ώστε να ενισχυθεί η αποστασιοποίηση των μαθητών στις τάξεις και τα προαύλια των σχολείων, μέσω της αύξησης των αιθουσών και την αντίστοιχη πρόσληψη εκπαιδευτικών προκειμένου να υπάρχουν λιγότεροι μαθητές ανά τάξη. Η Νίκη Κεραμέως ανέφερε ότι ο μέσος όρος μαθητών ανά τάξη στα αστικά κέντρα είναι 20, στοιχείο που αμφισβήτησε η αντιπολίτευση επισημαίνοντας ότι στις πυκνοκατοικημένες περιοχές της Αττικής και της Θεσσαλονίκης ο αριθμός αυτός φθάνει τους 25 μαθητές. Παρόλα αυτά η υπουργός Παιδείας δεν απέκρυψε ότι στο επίκεντρο του προβληματισμού της κυβέρνησης για την λήψη τέτοιων μέτρων είναι το οικονομικό κόστος που θα επιβαρύνει τον προϋπολογισμό. Μάλιστα η Νίκη Κεραμέως επισήμανε ότι η λειτουργία διπλών βαρδιών στο εκπαιδευτικό σύστημα θα σήμαινε κόστος 10 εκατομμυρίων ευρώ ημερησίως. Εκτίμηση την οποία η αντιπολίτευση αποτίμησε ως υπερβολική. Μάλιστα δεν έλλειψε και η κριτική από τα κόμματα της αριστεράς ότι η λήψη τέτοιων μέτρων θα συνιστούσε αύξηση του κόστους για τις ιδιωτικές επιχειρήσεις στον χώρο της παιδείας, κάτι το οποίο η κυβέρνηση δεν επιθυμεί να προκαλέσει.

Μάλιστα ο προγραμματισμός της κυβέρνησης συνολικά για τα ζητήματα που αφορούν την οργάνωση της παιδείας, κατέστη φανερό ότι έχει φιλελεύθερο πρόσημο. Ενδεικτικό ήταν το παράδειγμα των καθαριστριών των σχολικών μονάδων. Σε μία χρονιά που υπάρχουν αυξημένες ανάγκες απολύμανσης των σχολικών χώρων, το υπουργείο Εσωτερικών συνεχίζει να αντιμετωπίζει τις καθαρίστριες των σχολείων με το νομικό καθεστώς …των εργολάβων δημοσίων έργων. Δηλαδή δεν προσλαμβάνονται ως μόνιμο προσωπικό των σχολείων αλλά επιλέγεται η οδός των συμβάσεων έργου για την περίοδο που λειτουργούν τα σχολεία Χαρακτηριστική ήταν η ερώτηση που κατατέθηκε στην Βουλή από την πλευρά του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδος. Σύμφωνα με τα στοιχεία που κατατέθηκαν από τους ερωτώντες βουλευτές «οι νέες συμβάσεις προβλέπουν χρονικό ορίζοντα λήξη το τέλος του διδακτικού έτους. Παράλληλα, από τις 9500 θέσεις, οι μισές περίπου χαρακτηρίζονται ως συμβάσεις μερικής απασχόλησης δηλαδή εργασία των 3.5 ωρών». Μάλιστα όπως επισημάνθηκε στην ερώτηση «η καθημερινή καθαριότητα στα σχολεία είναι αναγκαία πριν και μετά το μάθημα σε κάθε διάλειμμα, σε κάθε χώρο. Η σχολική καθαριότητα δεν είναι ατομική ευθύνη των μαθητών, των γονέων και των εκπαιδευτικών αλλά ευθύνη του κράτους».

Πάντως συνολικά το θέμα των μέτρων της κυβέρνησης για την αντιμετώπιση της πανδημίας – όπως προέκυψε από τις εξελίξεις της τρέχουσας εβδομάδας- θα συζητηθεί σε επίπεδο αρχηγών. Αυτό γιατί το Κίνημα Αλλαγής άσκησε το κοινοβουλευτικό του δικαίωμα για την πρόκληση Προ Ημερησίας Διάταξης συζήτηση στην Βουλή.

Ελληνοτουρκικά

Την εβδομάδα αυτή όμως το κοινοβούλιο χαρακτήρισε η ψήφιση των δύο συμφωνιών για τον καθορισμό των Ανεξάρτητων Οικονομικών Ζωνών ανάμεσα στην Ελλάδα με την Ιταλία και την Αίγυπτο. Συμφωνίες που σχετίζονται άμεσα με το καθεστώς έντασης στο οποίο βρίσκονται οι ελληνοτουρκικές σχέσεις με αφορμή των θέμα των ΑΟΖ στην Ν.Α Μεσόγειο. Για την ψήφιση της διακρατικής σύμβασης με την Αίγυπτο, που προέκυψε μετά την υπογραφή συμφωνίας μεταξύ των δύο κρατών τον Αύγουστο πραγματοποιήθηκε ονομαστική ψηφοφορία μετά από αίτημα της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Από την πλευρά της κυβέρνησης πάντως δεν υπήρξαν βουλευτές οι οποίοι καταψήφισαν. Παρά το γεγονός ότι είναι γνωστό πώς στο εσωτερικό του κυβερνητικού κόμματος υπάρχει έντονος σκεπτικισμός γι αυτή την συμφωνία και μία κριτική που αναπτύσσεται από μία εθνικιστική οπτική. Αυτήν ακριβώς την πτέρυγα της Νέας Δημοκρατίας φέρεται πώς θέλησε να κατευνάσει ή δήλωση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στην συγκεκριμένη συζήτηση ότι σύντομα θα έλθει στο κοινοβούλιο νομοσχέδιο με το οποίο θα ασκείται το δικαίωμα της επέκτασης της ελληνικής Αιγιαλίτιδας Ζώνης (ζώνη κυριαρχίας με βάση τις ακτές) στα 12 ναυτικά μίλια στα δυτικά σύνορα της χώρας. Ανάλογη στόχευση εκτιμάται ότι είχε και η αναφορά του υπουργού Εξωτερικών Νίκου Δένδια στο ενδεχόμενο αυτή η επέκταση να γίνει και στα νότια της Κρήτης, δηλαδή σε περιοχή που βρίσκεται προς την πλευρά της ΝΑ Μεσογείου.

Η συζήτηση των δύο συμφωνιών πάντως οδήγησε σε μία γενικευμένη συζήτηση για τα ζητήματα που αφορούν τις σχέσεις Ελλάδας – Τουρκίας και μάλιστα σε επίπεδο αρχηγών. Από αυτή το βασικό στοιχείο που προέκυψε είναι μια ευρεία πολιτική συμφωνία προκειμένου να διαμορφωθούν οι συνθήκες διμερούς διαλόγου με την Τουρκία για το ζήτημα των ΑΟΖ και της υφαλοκρηπίδας. Με εναλλακτική προσέγγιση σε περίπτωση αδιεξόδου στην συζήτηση την προσφυγή στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης.

ΕΙΣΗΓΗΣΗ / ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ