30 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ – 6 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ
ΟΙ ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΣΤΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΗΣ ΠΑΝΔΗΜΙΑΣ –30 NOEMBΡIOY έως τις 6 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ: ΑΔΙΑΦΑΝΕΙΑ ΣΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΗΣ ΠΑΝΔΗΜΙΑΣ ΚΑΤΑΓΓΕΛΕΙ Η ΑΝΤΙΠΟΛΙΤΕΥΣΗ ΣΤΗΝ ΒΟΥΛΗ – Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΔΕΝ ΑΠΑΝΤΑ
Σε καθεστώς lockdown και με τα κρούσματα του Covid 19 να μην παρουσιάζουν πτώση «κύλησε» η πρώτη εβδομάδα του Δεκεμβρίου. Τα σενάρια περί άρσης του καθεστώς περιορισμού μέσα στον μήνα παρέμειναν όμως στην επικαιρότητα. Η συνθήκη αυτή είχε αντανάκλαση στο κοινοβούλιο, κυρίως από την οπτική του αν ισχύει ο κυβερνητικός ισχυρισμός περί άσκησης πολιτικής με γνώμονα τις εκτιμήσεις των ειδικών.
Του Γεράσιμου Λιβιτσάνου
Στο επίκεντρο του πολιτικού ενδιαφέροντος, την συγκεκριμένη εβδομάδα, βρέθηκε το ζήτημα της αξιοπιστίας των στοιχείων για την πανδημία. Αφορμή αποτέλεσαν δημοσιεύματα του τύπου σύμφωνα με τα οποία υπήρξε παράλληλο σύστημα καταμέτρησης των κρουσμάτων με αποτέλεσμα τα δεδομένα που αποστέλλονται στους ειδικούς και την επιτροπή λοιμωξιολόγων να στερούνται αξιοπιστίας. Σε κοινοβουλευτικό επίπεδο αυτό επέφερε σειρά διεργασιών, αφού η Βουλή είναι η αρμόδια ελεγκτική αρχή για τέτοια ζητήματα.
Η αξιωματική αντιπολίτευση ζήτησε την άμεση σύγκλιση της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής προκειμένου να ελεγχθούν οι καταγγελίες που είδαν το φως της δημοσιότητας. Παράλληλα όμως επανήλθε «στο τραπέζι» το αίτημα που έχει διατυπωθεί από όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης προκειμένου να δημοσιευθούν τα πρακτικά των συνεδριάσεων της επιτροπής λοιμωξιολόγων ώστε να ελεγχθεί αν οι κυβερνητικές αποφάσεις που λαμβάνονται για την αντιμετώπιση της πανδημίας, τυγχάνουν – όπως ισχυρίζεται η κυβέρνηση – της έγκρισής της. Ο ΣΥΡΙΖΑ ζήτησε να κληθούν στην επιτροπή ο υπουργός Υγείας Βασίλης Κικίλιας, ο υφυπουργός Πολιτικής Προστασίας Νίκος Χαρδαλιάς, ο πρόεδρος του ΕΟΔΥ Παναγιώτης Αρκουμανέας και ο καθηγητής ιατρικής Σωτήρης Τσιόδρας ως εκπρόσωπος της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων.
Εκτός από τον ΣΥΡΙΖΑ όμως «έπεσαν βροχή» ανάλογα αιτήματα και από τα υπόλοιπα πολιτικά κόμματα. Σε ερώτηση προς τον πρωθυπουργό που κατέθεσε η πρόεδρος του ΚΙΝ.ΑΛ Φώφη Γεννηματά τέθηκαν τα εξής ερωτήματα: «Εάν και ποιο είναι το κυβερνητικό σχέδιο για το ασφαλές “άνοιγμα”. Τι μέτρα έχετε λάβει για τον καλύτερο συντονισμό των νοσοκομειακών μονάδων όλης της χώρας; Υπάρχει αξιόπιστο ολοκληρωμένο Μητρώο Ασθενών, στον ΕΟΔΥ, στο Υπουργείο Υγείας, στη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας; Τι βελτιώσεις προβλέπονται για την καλύτερη επιδημιολογική αξιολόγηση κάθε περιοχής. Εάν Υπάρχει σχεδιασμός και ποιος είναι για τη διενέργεια μαζικών τεστ (και δειγματοληπτικά στον πληθυσμό) ώστε να ανιχνεύεται η διασπορά των κρουσμάτων και να λαμβάνονται έγκαιρα τα απαραίτητα μέτρα. Εάν θα υπάρξουν μέτρα πιστοποίησης για τα ιδιωτικά εργαστήρια. Εάν καταγράφονται τα τεστ του ιδιωτικού τομέα και εάν υπάρχει έλεγχος»
Ερώτηση κατάθεσε στον Κυριάκο Μητσοτάκη και ο πρόεδρος του Μέρα 25 Γιάννης Βαρουφάκης. Εκεί σημείωσε πως «σύμφωνα με τον Πρωθυπουργό, οι αποφάσεις του ίδιου και της κυβέρνησής του – και κατ’ επέκταση και η νομιμοποίησή τους – στηρίχθηκαν στα επιστημονικά δεδομένα και στη γνώμη των επιστημόνων. Η Κυβέρνηση άλλωστε στις σχετικές αποφάσεις της επικαλείται τις εισηγήσεις/γνώμες των αντίστοιχων επιτροπών. Οι συγκεκριμένες επιτροπές, λοιπόν, εισηγούνται στους αρμόδιους δημόσιους λειτουργούς και τα κυβερνητικά όργανα για τη λήψη των μέτρων πρόληψης και αντιμετώπισης του κορωνοϊού, ενώ από τη νομιμοποίηση των αποφάσεων της Κυβέρνησης και τη διαφάνεια εξαρτάται η αποδοχή και μη αμφισβήτηση των μέτρων από πλευράς των πολιτών. Ωστόσο, δημιουργείται επικίνδυνη σύγχυση σχετικά με το ποια μέτρα αποδίδονται στην «Επιτροπή Αντιμετώπισης Έκτακτων Συμβάντων Δημόσιας Υγείας από Λοιμογόνους Παράγοντες» και ποια στην «Εθνική Επιτροπή Προστασίας της Δημόσιας Υγείας έναντι του κορωνοϊού COVID-19»,
Η πίεση προς την κυβέρνηση κορυφώθηκε με την παρουσία του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης, Αλέξη Τσίπρα στην Βουλή. Εκεί ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ απευθύνθηκε στον πρωθυπουργό λέγοντας: «Σας καλώ να δώσετε στην δημοσιότητα τα πρακτικά των συνεδριάσεων, εκτός αν φοβάστε μήπως αποκαλυφθεί μια σκληρή αλήθεια ενός πρωθυπουργού που αγνοεί την επιστήμη και είναι έτοιμος να πετάξει στην πυρά την ίδια την επιτροπή για να διασωθεί». Παράλληλα αναφερόμενος στο σύστημα καταγραφής κρουσμάτων επισήμανε ότι πλανάται το ερώτημα του αν ο ΕΟΔΥ «είχε και έχει τα σωστά στοιχεία και εγκαίρως τα σωστά στοιχεία για την πορεία της πανδημίας» αναφερόμενος στα δημοσιεύματα περί του ότι υφίσταται «μία ιδιωτική πλατφόρμα που κατασκευάστηκε κατά παραγγελία του ΕΟΔΥ». Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ σημείωσε ότι «μας προβληματίζει, μας ανησυχεί ότι έχει οδηγήσει σε μία ελλιπή καταγραφή των κρουσμάτων και πιθανότητα η επιτροπή να έχει στοιχεία τα οποία να είναι απολύτως αμφισβητήσιμα».
Νομοσχέδιο για τους επενδυτές γης
Στο επίπεδο του νομοθετικού έργου το κυρίαρχο νομοσχέδιο της συγκεκριμένης εβδομάδας ήταν αυτό που εισηγήθηκε ο υπουργός Περιβάλλοντος Κωστής Χατζηδάκης, σχετικά με την πολεοδομική – χωροταξική δόμηση και τις χρήσεις γης. Ουσιαστικά πρόκειται για το νομοθέτημα που συμπλήρωσε το προηγούμενο του ίδιου υπουργείου σχετικά με τις περιβαλλοντικές άδειες.
Στην παρέμβαση του ο υπουργός Περιβάλλοντος δεν έκρυψε ότι στόχος της παρέμβασής αυτής είναι η διαμόρφωση ευνοϊκών όρων για την προσέλκυση επενδυτικών σχεδίων όπως και της αναθέρμανσης της αγοράς του real estate. Όπως επισημάνθηκε από την πλευρά της κυβέρνησης αυτό θα επιτευχθεί πρωτίστως μέσω του εκσυγχρονισμού της διαδικασίας έκδοσης πολεοδομικών αδειών και την προτεραιοποίηση όσων από αυτές σχετίζονται με δυναμικές επενδύσεις. Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό ότι παρέχονται σημαντικές διευκολύνσεις στις πολεοδομικές άδειες που αφορούν μεγάλες εκτάσεις της τάξης των 100 ή 200 στρεμμάτων. Χαρακτηριστική ήταν η περιγραφή που έκανε άλλωστε ο Κωστής Χατζηδάκης τονίζοντας πως το νομοσχέδιο «είναι πράγματι φιλικότερο προς τις επενδύσεις, περιορίζει τη δόμηση της άτακτης επιχειρηματικότητας, αλλά την αυξάνει κατά 33% όταν είναι οργανωμένη σε βιομηχανικά πάρκα, μεταφέρει τον συντελεστή δόμησης για τα διατηρητέα, επιτρέπει σε μηχανικούς και ιδιοκτήτες να έχουν μεγαλύτερη ευελιξία στην εσωτερική διαμόρφωση των κτιρίων, απαλλάσσει την ιδιοκτησία από την ομηρία των αιωνίων ρυμοτομικών απαλλοτριώσεων των δήμων».
Όπως επισήμαναν στην κριτική που άσκησαν τα κόμματα της αριστεράς ουσιαστικά με τις διατάξεις του νόμου στην πραγματικότητα με το νομοσχέδιο μικρές περιουσίες, ένα οικόπεδο που αγοράστηκε από κάποιον μισθωτό βρίσκεται στο δίλλημα είτε να εγείρει μία οικοδομή ή στο άμεσο μέλλον το χωράφι αυτό να μετατραπεί σε βοσκότοπο. Με δεδομένη την πανδημία και την οικονομική κρίση είναι – όπως επισημάνθηκε – φανερό ότι τα λαϊκά στρώματα δεν έχουν την δυνατότητα να προχωρήσουν στην οικοδόμηση κατοικίας. Σε αντίθεση με τις εταιρίες που επενδύουν σε μεγάλες εκτάσεις. Επίσης ειδική αναφορά έγινε στον ρόλο της τοπικής αυτοδιοίκησης η οποία παραμερίζεται στις πολεοδομικές διαδικασίες.
Φορολογία των κολοσσών του διαδικτύου;
Στις ενδιαφέρουσες κοινοβουλευτικές πρωτοβουλίες της εβδομάδας καταγράφεται η τροπολογία που κατέθεσε το Μέρα 25 σχετικά με την φορολόγηση των μεγάλων εταιριών του διαδικτύου. Στην τροπολογία – που απορρίφθηκε δίχως αιτιολόγηση από την κυβέρνηση – προβλέπεται «οριζόντια φορολόγηση 4% επί των μεικτών εσόδων της ψηφιακής επιχείρησης στην Ελληνική επικράτεια. Το ποσό αυτό θα πηγαίνει στη στήριξη ζωτικών δημόσιων υποδομών και υπηρεσιών αλλά και κλάδων επί των οποίων οι εν λόγω υπερκολοσσοί ντε φάκτο παρασιτούν: στους παραγωγούς πολιτιστικών προϊόντων, όπως η μουσική, ο κινηματογράφος, το θέατρο, ο χορός, το βιβλίο». Το μέτρο – πρότεινε το Μέρα 25- πρέπει να αφορά τις «ψηφιακές πλατφόρμες φιλοξενίας περιεχομένου γνωστές ως FANGS (απ’ τα ακρωνύμια των εταιρειών Facebook, Amazon, Netflix, Google, Spotify) έχουν καταφέρει μέχρι στιγμής να έχουν και την πίτα της οικονομικής εκμετάλλευσης των χρηστών ολόκληρη και το σκύλο της μηδενικής πληρωμής φόρων χορτάτο. Πως το έχουν καταφέρει αυτό; Εκμεταλλευόμενες την χρονοκαθυστέρηση των νομοθετών κάθε χώρας να συμβαδίσουν με τις εξελίξεις της τεχνολογίας και να ρυθμίσουν τη νέα εδραιωμένη πραγματικότητα: των πολυεθνικών τεχνολογικών κολοσσών που αντλούν κέρδη από ψηφιακές υπηρεσίες σε μια χώρα, χωρίς να έχουν σ’ αυτήν φορολογική παρουσία».