header-image

Σχολιασμός 2ης εβδομάδας Αυγούστου: ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΤΗΣ ΚΡΙΣΗΣ ΣΤΗ ΝΟΤΙΟΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΜΕΣΟΓΕΙΟ

ΟΙ ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΣΤΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΗΣ ΠΑΝΔΗΜΙΑΣ – 10 έως 16 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2020: ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΤΗΣ ΚΡΙΣΗΣ ΣΤΗ ΝΟΤΙΟΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΜΕΣΟΓΕΙΟ

Στην καρδιά της θερινής περιόδου το κοινοβούλιο προετοιμάζεται την κύρωση της συμφωνίας Ελλάδας – Αιγύπτου για τον διμερή καθορισμό της ΑΟΖ που πυροδότησε ένταση με την Τουρκία, στην ευρύτερη περιοχή στα Ν.Α θαλάσσια σύνορα.

Του Γεράσιμου Λιβιτσάνου

 

Στους ρυθμούς μιας ακόμη περιόδου έντασης στις σχέσεις Ελλάδας – Τουρκίας, που σχετίζεται με την ΝΑ Μεσόγειο και τα κοιτάσματα υδρογονανθράκων στην περιοχή κινήθηκε αυτή την εβδομάδα η πολιτική ζωή. Μια υπόθεση όπου με έμμεσο αλλά καθοριστικό τρόπο εμπλέκεται και η Βουλή. Να σημειωθεί πώς, όπως και την προηγούμενη ούτε και αυτή την εβδομάδα η νομοθετική διαδικασία του κοινοβουλίου λειτούργησε λόγω των διακοπών του Αυγούστου, ασκήθηκε όμως ο κοινοβουλευτικός έλεγχος με την κατάθεση ερωτήσεων προς τα αρμόδια υπουργεία.

Η συμφωνία Ελλάδας – Αιγύπτου

Στα ζητήματα που αφορούν την εξωτερική πολιτική και τις ελληνοτουρκικές σχέσεις το ελληνικό κοινοβούλιο καλείται να παίξει ένα ρόλο «διεκπεραιωτή»  που όμως θεωρείται ιδιαίτερα σημαντικός: Δηλαδή να επικυρώσει την συμφωνία που υπογράφθηκε στις 6 Αυγούστου ανάμεσα στην ελληνική κυβέρνηση και την κυβέρνηση της Αιγύπτου για την μερική οριοθέτηση της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης των δύο χωρών.

Η ελληνική κυβέρνηση δεν έκρυψε τον σκοπό της υπογραφής αυτής της συμφωνίας, που είναι η ακύρωση του συμφώνου για την ΑΟΖ ανάμεσα στην Τουρκία και την Λιβύη που υπογράφθηκε το περασμένο Φθινόπωρο, ανάμεσα στο καθεστώς Ερντογάν και στην κυβέρνηση Σάρατζ. Η περιοχή που χαρακτηρίστηκε ως Ελληνο-Αιγυπτιακή ΑΟΖ τέμνει την περιοχή που δεσμεύθηκε με την συμφωνία Τουρκίας – Λιβυής. Προφανώς οι εξελίξεις αυτές σχετίζονται με τα κοιτάσματα υδρογονανθράκων που εικάζονται ότι υπάρχουν στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιο-ανατολικής Μεσογείου. Ένα πεδίο που διαπλέκονται και ενίοτε συγκρούονται γεωπολιτικά και οικονομικά συμφέροντα εφόσον εμπλέκονται στην υπόθεση εκτός από κράτη και ορισμένες από τις μεγαλύτερες πολυεθνικές του κλάδου της ενέργειας.  Ως απάντηση στην πρωτοβουλία για την υπογραφή της συμφωνίας Ελλάδας – Αιγύπτου, η τουρκική πλευρά ανακοίνωσε πρόγραμμα σεισμικών ερευνών στην Νοτιοανατολική Μεσόγειο με την αξιοποίηση του ερευνητικού πλοίου Oruc Reis το οποίο την εβδομάδα αυτή κινήθηκε στην νοητή γραμμή της συμφωνηθείσας Ελληνο-Αιγυπτιακής ΑΟΖ. Αντικειμενικά δημιουργήθηκαν συνθήκες πολιτικής, διπλωματικής και επιχειρησιακής έντασης.

Ο ρόλος του ελληνικού κοινοβουλίου στην τρέχουσα συγκυρία αποτιμήθηκε από την πλευρά της κυβέρνησης ως ιδιαίτερα σημαντικός. Κυρίως στις διπλωματικές κινήσεις που απαιτούνται για την διεθνή αναγνώριση της συμφωνίας, ιδίως αυτή που σχετίζεται με την κατάθεσή της στον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών. Έτσι η Βουλή κλήθηκε να κυρώσει την συμφωνία αμέσως μετά την έναρξη των εργασιών της Ολομέλειας στις 24 Αυγούστου. Αιτία είναι το ότι μέσα στον Αύγουστου ή ακόμη και τον Σεπτέμβριο θα είναι πολύ δύσκολο να συνεδριάσει με το θέμα αυτό ω αντικείμενο η Αιγυπτιακή Βουλή, εξαιτίας των εκλογών που θα διεξαχθούν στην χώρα. Μάλιστα ο υπουργός Εξωτερικών Νίκος Δένδιας ζήτησε με δημόσιες δηλώσεις του την ενεργοποίηση των ταχύτερων δυνατών διαδικασιών ενώ παράλληλα ζήτησε ευρύτερη πολιτική συναίνεση για την συμφωνία από τα πολιτικά κόμματα. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε «παρακαλώ τα κόμματα της αντιπολίτευσης για υπεύθυνη στάση. Βρισκόμαστε σε επικίνδυνη φάση». Για τα ζητήματα που αφορούν όλες αυτές τις εξελίξεις δεν υπήρξε συζήτηση στο κοινοβούλιο λόγω της αναστολής των βασικών εργασιών του λόγω Αυγούστου. Η διαδικασία αυτή υποκαταστάθηκε με τηλεφωνικές επικοινωνίες που πραγματοποιήθηκαν ανάμεσα στον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη και τους αρχηγούς των κομμάτων που εκπροσωπούνται στην Βουλή. Παράλληλα τόσο ο ΣΥΡΙΖΑ όσο και το Κίνημα Αλλαγής απεύθυναν για μία ακόμη φορά έκκληση ώστε να συνεδριάσει το Συμβούλιο των Πολιτικών Αρχηγών, για τον καθορισμό συναινετικής θέσης, το οποίο για πολλοστή φορά αρνήθηκε η κυβέρνηση.

Να σημειωθεί ότι την εβδομάδα αυτή για τα θέματα που σχετίζονται με τις ελληνοτουρκικές σχέσεις απεύθυνες διάγγελμα ο πρωθυπουργός, όπου μεταξύ άλλων επισήμανε ότι υφίσταται θέμα παραβίασης του Διεθνούς Δικαίου από την πλευρά της Τουρκίας. Σημείωσε όμως παράλληλα ότι η ελληνική πλευρά είναι ανοιχτή στην έναρξη διαλόγου ανάμεσα στις δύο πλευρές, με αντικείμενο την οριοθέτηση των ΑΟΖ και ανοιχτή τη προοπτική της προσφυγής στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης.

Ζητήματα διαφάνειας.

Στο πεδίο της διαφάνειας, μια αναφορά ευρωπαϊκού οργανισμού για τα ζητήματα της χρηματοδότησης των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, αναμένεται να επαναφέρει στο κοινοβούλιο το θέμα των δαπανών που πραγματοποιήθηκαν τους προηγούμενους μήνες στο πλαίσιο της καμπάνιας ενημέρωσης για την πανδημία του Covid 19. Θυμίζουμε ότι η συγκεκριμένη διαφημιστική εκστρατεία κόστισε περίπου 20 εκατομμύρια ευρώ και ανατέθηκε σε ιδιωτική εταιρία με απόφαση του υπουργού παρά των πρωθυπουργώ, Στέλιου Πέτσα. Περιλάμβανε κατά κύριο λόγω την επιχορήγηση στα ηλεκτρονικά και έντυπα ΜΜΕ προκειμένου να υπάρξει ενημέρωση για την προστασία από την νόσο και τα απαραίτητα μέτρα κοινωνικής αποστασιοποίησης. Η δαπάνες αμφισβητήθηκαν έντονα από την αντιπολίτευση και ζητήθηκε η δημοσιοποίηση λίστας με τα ποσά αλλά και με τα κριτήρια οικονομικής ενίσχυσης των ομίλων που δραστηριοποιούνται στην ενημέρωση. Η δημοσιοποίηση των στοιχείων όμως από την πλευρά της κυβέρνησης αφορούσε μόνον το πρώτο σκέλος.

Στο θέμα αυτό αναφέρθηκε όμως η Πλατφόρμα για την Προστασία της Δημοσιογραφίας. Ένας ευρωπαϊκός οργανισμός υπό τη αιγίδα του Συμβουλίου της Ευρώπης. Σύμφωνα με το σχόλιο της αναφορικά με τα στοιχεία που δημοσιοποιήθηκαν, γνωστότερη ως «Λίστα Πέτσα» αναφέρεται μεταξύ άλλων: «Στην 18σέλιδη λίστα που περιελάμβανε τα 1,232 ΜΜΕ που έλαβαν οικονομική βοήθεια, υπήρξαν ιστοσελίδες οι οποίες δεν λειτουργούσαν, ή και blogs με μηδενικούς αναγνώστες. Η πλήρης λίστα δημοσιεύθηκε από την κυβέρνηση έπειτα από συντονισμένες πιέσεις των ΜΜΕ αλλά και της κοινωνίας των πολιτών. Έδειξε ότι αρκετά Μέσα φίλα προκείμενα στην κυβέρνηση έλαβαν δυσανάλογα ποσά, κάτι που οδήγησε σε κατηγορίες σχετικά με τον έλεγχο της κυβέρνησης στο πεδίο των ΜΜΕ και για προσπάθειες καταπίεσης της ελευθερίας του Τύπου». Μετά από την εξέλιξη αυτή, το θέμα της χρηματοδότησης των ΜΜΕ αναμένεται να ενταχθεί εκ νέου στον κοινοβουλευτικό διάλογο. Κυρίως μέσω του κοινοβουλευτικού ελέγχου και την κατάθεσης νέων ερωτήσεων προς τα συναρμόδια υπουργεία, ιδίως το υπουργείο Οικονομικών που με ευθύνη του θα γίνουν οι εκταμιεύσεις. Μάλιστα η αντιπολίτευση εκτιμά ότι είναι ανοιχτό το ενδεχόμενο να υπάρξει και νέα διαφημιστική καμπάνια κατά την Φθινοπωρινή – Χειμερινή περίοδο στην οποία θα ακολουθηθεί η ίδια ακριβώς μεθοδολογία.

Τοπικά προβλήματα.

Τέλος να σημειώσουμε ότι κατά την διάρκεια της συγκεκριμένης εβδομάδας, κατατέθηκαν δεκάδες ερωτήσεις από βουλευτές της αντιπολίτευσης αλλά και της κυβέρνησης για θέματα τοπικού χαρακτήρα. Κοινό χαρακτηριστικό τους ήταν η ανάγκη για ενισχύσεις των τοπικών οικονομιών. Η επικλήσεις των βουλευτών για τις περιφέρειές τους αφορούσαν κατά βάση έναν συνδυασμό σοβαρών προβλημάτων που δημιούργησε η οικονομική κρίση της πανδημίας του Covid 19 με συνήθη φαινόμενα της θερινής περιόδου. Οι ζημιές και τα προβλήματα στα οδικά δίκτυα σε νομούς της Στερεάς Ελλάδας και της Θεσσαλίας, οι πλημμύρες στο Νομό Εύβοιας και οι ενισχύσεις για πυρόπληκτες περιοχές κυρίως στην Κορινθία και την Κεντρική Μακεδονία ήταν ενδεικτικά ορισμένα από τα θέματα που θίχθηκαν.

ΕΙΣΗΓΗΣΗ / ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ