header-image

Σχολιασμός 4ης εβδομάδας Ιουλίου: ΕΥΝΟΙΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΕΦΟΠΛΙΣΤΕΣ, ΙΔΙΟΚΤΗΤΕΣ ΤΗΛΕΟΠΤΙΚΩΝ ΣΤΑΘΜΩΝ ΚΑΙ ΤΡΑΠΕΖΙΚΑ ΣΤΕΛΕΧΗ

Σχολιασμός 4ης εβδομάδας Ιουλίου:

ΟΙ ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΣΤΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΗΣ ΠΑΝΔΗΜΙΑΣ – 27 ΙΟΥΛΙΟΥ  έως 5  ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ: ΕΥΝΟΙΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΕΦΟΠΛΙΣΤΕΣ, ΙΔΙΟΚΤΗΤΕΣ ΤΗΛΕΟΠΤΙΚΩΝ ΣΤΑΘΜΩΝ ΚΑΙ ΤΡΑΠΕΖΙΚΑ ΣΤΕΛΕΧΗ

Την «τιμητική» του εβδομάδα είχε στο κοινοβούλιο ο πλέον ευνοημένος διαχρονικά κλάδος του εγχώριου κεφαλαίου: Οι εφοπλιστές. Προς το συμφέρον των ναυτιλιακών εταιριών καταργήθηκε η εφαρμογή της συλλογικής σύμβασης των ναυτεργατών στα ποντοπόρα πλοία.

Του Γεράσιμου Λιβιτσάνου

 

Αποκαλυπτική για τις κυβερνητικές προτεραιότητες αλλά και την κοινοβουλευτική μεθοδολογία της κυβέρνησης ήταν η τελευταία εβδομάδα του Ιουλίου που συνέπεσε με την διακοπή των εργασιών της Ολομέλειας της Βουλής. Στα τελευταία νομοσχέδια πριν την θερινή διακοπή κατατέθηκαν ρυθμίσεις και τροπολογίες,  που δημιούργησαν ιδιαίτερα ευνοϊκό καθεστώς για κατηγορίες όπως οι εφοπλιστές, οι ιδιοκτήτες τηλεοπτικών σταθμών και τα υψηλόβαθμα τραπεζικά στελέχη. Η συζήτηση τους ήταν εξαιρετικά περιορισμένη λόγω χρόνου αφού μέσα στην εβδομάδα ψηφίστηκαν τρία νομοθετήματα των υπουργείων Παιδείας, Οικονομικών και Υγείας.

Τροπολογία για την «ανταγωνιστικότητα» του εφοπλιστικού κεφαλαίου

Με μία τροπολογία, η οποία κατατέθηκε εκπρόθεσμα σε νομοσχέδιο της κυβέρνησης σχετικά με φορολογικά ζητήματα, το υπουργείο Ναυτιλίας, προχώρησε στην υλοποίηση ενός πάγιου αιτήματος του εφοπλιστικού κεφαλαίου εδώ και δεκαετίες. Δηλαδή την παύση της ισχύος των συλλογικών συμβάσεων των πληρωμάτων στα ποντοπόρα πλοία. Η ρύθμιση αφορούσε τα πλοία που η χωρητικότητα τους ξεπερνά του 3.000 κόρους. Εισηγούμενος την τροπολογία ο αρμόδιος υπουργός Γιάννης Πλακιωτάκης, επικαλέστηκε την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής ναυτιλίας, η οποία να θυμίσουμε δεν φορολογείται με βάση τις ισχύουσες φορολογικές διατάξεις αλλά με ειδικό συνυποσχετικό που ανανεώνεται από όλες τις κυβερνήσεις από το 2013. Όπως χαρακτηριστικά δήλωσε ο υπουργός Ναυτιλίας  «τα αποτελέσματα της συγκεκριμένης παρέμβασης είναι προφανή. Αυξάνουμε τη δυνατότητα απασχόλησης κατώτερων πληρωμάτων στην ποντοπόρο ναυτιλία, κάνουμε πιο ελκυστικό το ναυτικό επάγγελμα και παράλληλα ενισχύουμε την ανταγωνιστικότητα του ελληνικού νηολογίου».  Διευκρίνισε ότι για τους εργαζόμενους θα ισχύουν οι διεθνώς αναγνωρισμένες συμβάσεις και συγκεκριμένα η σύμβαση του ITF, της διεθνούς ένωσης για την ναυτιλία: Σύμφωνα με τον υπουργό θα ισχύουν οι συμβάσεις που  «συνάπτονται με τις οργανώσεις International Transport Workers Federation, τις γνωστές ITF, και International Maritime Employers’ Council. Άρα, τι πάμε να κάνουμε εμείς; Ό,τι ισχύει στα ελληνόκτητα πλοία με ξένη σημαία να τα εφαρμόσουμε και στα ελληνόκτητα πλοία με ελληνική σημαία». Δήλωσε μάλιστα πως «αυτό έχει εφαρμογή μόνο σε συγκεκριμένες ειδικότητες του κατώτερου πληρώματος, καθώς και σε ειδικότητες ανθυποπλοιάρχων και τρίτων μηχανικών» εξαιρώντας δηλαδή τις ανώτερες βαθμίδες. Αιτιολόγησε επίσης την απόφαση αναφέροντας πως «η Ελλάδα είναι η πρώτη παγκόσμια δύναμη διεθνώς. Έχει τέσσερις χιλιάδες εννιακόσια πλοία ελληνικής πλοιοκτησίας, ελέγχει το 20,67% της παγκόσμιας χωρητικότητας και το 54,28% της ευρωπαϊκής χωρητικότητας. Άρα, μιλάμε για μια υπερδύναμη διεθνώς, αλλά και σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Πόσα πλοία είναι με ελληνική σημαία; Μόλις τα πεντακόσια ενενήντα εννέα. Δηλαδή μόνο το 12% του ελληνόκτητου στόλου είναι υπό ελληνική σημαία». Επισήμανε μάλιστα ότι «μόνο τριακόσια πλοία επιλέγουν την κυπριακή σημαία, ενώ πάνω από επτακόσια πενήντα ένα πλοία επιλέγουν τη σημαία της Μάλτας και βεβαίως διάφορες άλλες σημαίας όπως της Λιβερίας, του Παναμά, των Νήσων Μάρσαλ». Μια ακόμη δικαιολογία του υπουργείου Ναυτιλίας ήταν η μνημονιακή περίοδος για την Ελλάδα και η κατάργηση δια νόμου της δυνατότητας υποχρεωτικής υπογραφής Συλλογικών Συμβάσεων. Ο Γιάννης Πλακιωτάκης ανέφερε πως «συλλογικές συμβάσεις έχουν να υπογραφούν από το 2010» κι επιπροσθέτως είπε ότι «θα προσελκύσουμε και νέα άνεργα ελληνόπουλα που αυτήν τη στιγμή ψάχνουν εναγωνίως για δουλειά στην ποντοπόρο ναυτιλία».

Ενισχύσεις στους ιδιοκτήτες τηλεοπτικών σταθμών

Νέες ενισχύσεις στους ιδιοκτήτες τηλεοπτικών σταθμών (κάποιοι εκ των οποίων είναι και εφοπλιστές) παρείχε η κυβέρνηση με τροπολογία που κατέθεσε στο ίδιο νομοσχέδιο ο κυβερνητικός εκπρόσωπος και αρμόδιος για θέματα μέσων ενημέρωσης Στέλιος Πέτσας. Η ρύθμιση προέβλεπε ότι μειώνεται στο μισό η υποχρέωση των ιδιοκτητών να καταβάλλουν το θεσμοθετημένο τίμημα για την χρήση των ραδιοτηλεοπτικών συχνοτήτων που θεωρούνται δημόσια περιουσία.

Ο Στέλιος Πέτσας υποστηρίζοντας την τροπολογία δήλωσε ότι από την έναρξη της πανδημίας «δεν αφήσαμε εκτός στήριξης τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης». Σημείωσε ότι σήμερα «διακυβεύεται η βιωσιμότητά τους» και  η τροπολογία στοχεύει στο να υπάρξει «μερική εξισορρόπηση των απωλειών». Όπως και η προηγούμενη, έτσι και αυτή η ρύθμιση προωθήθηκε στο …όνομα των εργαζομένων. Χαρακτηριστικά ο κυβερνητικός εκπρόσωπος ανέφερε ότι συνιστά  «μέριμνα για τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων και τη διατήρηση των θέσεων εργασίας σε αυτές» αφού «μειώνεται ένα μέρος των λειτουργικών δαπανών» των τηλεοπτικών σταθμών.

Από τις ρυθμίσεις του νομοσχεδίου δεν εξαιρέθηκαν και τα τραπεζικά στελέχη. Στο νομοθέτημα προβλέπεται διάταξη που απελευθερώνει το καθεστώς για την καταβολή bonus σε διευθυντικά στελέχη χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων. Είτε με την κατευθείαν καταβολή είτε με την προνομιακή διάθεση μετοχών.

«Κουρεμένες» επιστροφές στους συνταξιούχους

Παρότι οι διατάξεις του φορολογικού νομοσχεδίου χαρακτηρίστηκαν από γαλαντομία για όλους τους προαναφερόμενους δεν ίσχυσε το ίδιο για τα αναδρομικά των συνταξιούχων. Για το θέμα αυτό κατατέθηκε τροπολογία η οποία είχε εξαγγελθεί νωρίτερα από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη. Αυτή κλήθηκε να ικανοποιήσει την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας που έκρινε παράνομη τη περικοπή συντάξεων που είχε επιβληθεί το 2013 και επιδίκασε το δικαίωμα αναδρομικών επιστροφών χρημάτων στους συνταξιούχους. Η τροπολογία που κατατέθηκε όμως δεν ανταποκρίνονταν στα ποσά που περικόπηκαν. Πιο συγκεκριμένα ενώ οι περικοπές εκτιμώνται γύρω στα 3,9 δις ευρώ, η τροπολογία προέβλεπε κονδύλιο μόλις 900 εκατομμυρίων ευρώ, ενώ σύμφωνα με όσα είπε από το βήμα της Βουλής ο Κυριάκος Μητσοτάκης το κόστος των αναδρομικών θα επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό κατά 1, 4 δις. ευρώ. Σε κάθε περίπτωση η δαπάνη για την καταβολή των αναδρομικών θα είναι κατά πολύ μικρότερη από τις απώλειες των συνταξιούχων. Ο πρωθυπουργός μάλιστα δήλωσε στην ομιλία του ότι η δαπάνη αυτή οδηγεί στα όρια του τον κρατικό προϋπολογισμό ως εκ τούτου δεν θα υπάρξουν νέες παροχές στους συνταξιούχους.

Νομοσχέδιο για τα ιδιωτικά σχολεία

Την εβδομάδα αυτή ολοκληρώθηκε και η διαδικασία ψήφισης του νομοσχεδίου για την ιδιωτική εκπαίδευση. Υπέρ του νομοθετήματος τάχθηκαν μόνον οι κυβερνητικοί βουλευτές και οι βουλευτές του ακροδεξιού κόμματος «Ελληνική Λύση». Το νομοθέτημα δέχθηκε σκληρή κριτική από τα κόμματα της αριστεράς κυρίως για τις διατάξεις που υπονομεύουν τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών ενώ διαμορφώνουν συνθήκες εργοδοτικής ασυδοσίας στα ιδιωτικά σχολεία.  Ιδιαίτερο ενδιαφέρον προκάλεσαν μάλιστα και οι καταγγελίες βουλευτών της αντιπολίτευσης σχετικά με το ότι επιχειρηματίες από τον χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης περιλαμβάνονται στις επιχειρήσεις που έχουν χορηγήσει προεκλογικά την Νέα Δημοκρατία. Απαντώντας σε αυτό το σημείο της κριτικής η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως δεν αρνήθηκε το γεγονός. Επισήμανε ότι οι χορηγοί είναι γνωστοί στην αντιπολίτευση γιατί η Νέα Δημοκρατία ακολουθεί πολιτική διαφάνειας σε αυτά τα ζητήματα. Αναφερόμενη στην ουσία του νομοσχεδίου επέμεινε στην αναγκαιότητα της «απελευθέρωσης» της ιδιωτικής παιδείας από τον υπερβολικό κρατικό έλεγχο και τον περιορισμό του κράτους σε ρόλο επόπτη των δραστηριοτήτων της. Παράλληλα κατηγόρησε κόμματα της αντιπολίτευσης ότι έχουν ως στόχο την κατάργηση της ιδιωτικής εκπαίδευσης.

 

ΕΙΣΗΓΗΣΗ / ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ